.

איך עוזרים לילדים להתמודד
במצבי טרור ומלחמה?

התשובה: ספרים טיפוליים - בדיוק עכשיו
גוללו מטה לפרטים

אנו נמצאים בתקופה לא קלה. כולנו למודי טראומות מלחמה, בין שאנו חיים במרכז, בצפון או בדרום.כולנו דואגים לילדינו - החיילים ששומרים עלינו כמו גם הקטנים שפוחדים ללכת לישון.

לפני הכול אנו, במערכת, רוצים לאחל לכולם:
לכם קוראים יקרים, לילדיכם ולחיילינו - שקט ורגיעה, ביטחון ושלום, במהירה.

בינתיים, עד שזה יגיע, אנו רוצים להציג בפניכם את הספר "להיות גיבור-על", מאת הפסיכולוגית הקלינית ד"ר מירי בר הלפרן, שנכתב במיוחד כדי לעזור לילילדים להתמודד עם הלחץ והחרדה הנלווים למצבי דחק בכלל ומצבי טרור ומלחמה בפרט.

גוללו מטה למידע נוסף:

- קראו פנייה אישית מד"ר מירי בר הלפרן
- קבלו פרטים ומידע על הספר
- צפו בד"ר מירי בר הלפרן מדברת בתוכנית הבוקר של ערוץ 10

פנייה אישית מאת ד"ר מירי בר-הלפרן, מחברת הספר

קוראים יקרים,

בשנים האחרונות הפחד מטרור ומלחמה הפך להיות אחד הפחדים הנפוצים ביותר בקרב ילדים בכל העולם.

כתוצאה מכך ילדים עלולים לחוות את העולם כמסוכן: עולם שבו שאנשים זרים רוצים לפגוע בהם מסיבות שאינן אישיות, ושבו אפילו הוריהם אינם יכולים להגן עליהם.

טרור משלב שני סוגי איומים: איום מכוון לקהילה ואיום שרירותי לילדים ומשפחות. בנוסף, הפחדים והחששות שההורים חווים לגבי בטחון, משפיעים אף הם על תגובת הילדים. במקרים מסוימים ילדים אף נאלצים לעזוב את סביבתם הטבעית או להיפרד מהוריהם לתקופה מסוימת. כל זאת עלול להשפיע על הסימפטומים של הילד ותגובתו לאירוע הטראומתי.

במקומות מסוימים בארץ, בעיקר בתקופות כמו זו שאנו עוברים בימים אלה, ילדים חווים טרור כדרך חיים. יום יום הם לומדים לצפות ל"לא נודע" כדרך להתגבר ולשרוד. הם חוששים שאזעקה (או קריאת "צבע אדום") יושמעו בזמן מקלחת או בדרך ללימודים. הם ישנים עם ההורים מכיוון שהם פוחדים לישון לבד. הם לא יכולים לשחק בחוץ בשקט והם נרתעים מנסיעות בתחבורה ציבורית.

הפגיעה בשיגרה היומית והחשיפה לטרור עלולות גם להשפיע על הקשר בין ההורה לילד ולהוביל למתח ולחרדות בתא המשפחתי. בנוסף, למרות שרוב הילדים מראים חוסן כאשר הם נחשפים לאירוע טראומתי, יש ילדים שעלולים לפתח סימפטומים שישפיעו על התפקוד היומיומי שלהם.

חשוב לזכור הסימפטומים שמתלווים לארועי טרור ומלחמה נרחבים ומשתנים מילד לילד וממשפחה למשפחה. זהו שילוב של מאפיינים הקשורים לאירוע מעורר החרדה, גיל ומין הילד, מידת החשיפה לאירוע, סוג האירוע, ההתקשרות ההורית וכמובן העזרה והתמיכה לאחר האירוע. חשוב לציין, שגם ילדים אשר לא חוו אירוע טרור באופן אישי עלולים לפתח סימפטומיים התנהגותיים ורגשיים מעצם היותם קרובים לאירוע, או דרך הכרות עם מישהו שחווה את האירוע הטראומתי.

לנוכח המצב הקיומי בארץ וזמינות המידע באמצעות הטלוויזיה והאינטרנט, גם ילדים אשר אינם גרים בערים הנמצאות תחת מתקפת הטרור אך חשופים למידע באמצעות הטלפון או דרך תקשורת עם חבריהם - עלולים לפתח סימפטומים פוסט טראומתיים.

לכן, יש לשים דגש ולווסת את המידע שילדים חשופים אליו ובמידת הצורך להגביל את הצפייה בחדשות. כיום, מכיוון שהילדים עדיין בחופשת הקיץ, חשוב לנסות ולהמשיך בשגרה היומיומית, תוך מתן מענה ותמיכה קהילתית ופרטנית בעת הצורך. יחד עם זאת, ילדים רגישים להתנהגות ההורים ולכן לא מומלץ להסתיר מהם מידע, אלא להסביר להם ולענות על שאלות בצורה המותאמת לגיל הילד.

את הספר "להיות גיבור על" כתבתי כדי לתת מענה לילדים אשר מתמודדים עם מצבי דחק בכלל, ואירועי טרור בפרט. הספר משלב שיטות טיפול הנתמכות במחקרים שזכו להצלחה מסחררת ברחבי העולם. במקביל, הספר מבוסס על מחקר בתחום הביבליותרפיה מה שהופך אותו ליעיל ואטרקטיבי לקבוצת היעד.

מטרת הספר היא לספק לילדים צעירים כלים ומשאבים לבניית חוסן והפחתת סימפטומיים פוסט-טראומתיים. מטרה נוספת של הספר היא חיזוק הקשר בין ההורה או המטפל לילד, תוך התייחסות לקשיים ופחדים מהם סובלים הילדים דרך פיתוח מיומנויות יומיומיות להתמודדות עם חרדה. הספר מלווה בהסברים להורים ולמטפלים על דרכים להתאימו לכל ילד וילד.

מחקרים הוכיחו שכדי לבנות חוסן, על ילדים ללמוד ויסות עצמי, ויסות גופני ובעיקר ויסות רגשי. לכן הסיפור "להיות גיבור-על" והפעיליות השונות בספר נועדו ללמד את ילדיכם מיומנויות כגון זיהוי רגשות, שיטות הרפייה שונות ובניית תחושת מסוגלות דרך סיפור, תרגול ומשחק.הקשר בין הורה לילדו מהווה כלי מרכזי בתהליך הוויסות הרגשי. הורה הקשוב לצרכי ילדו ומאפשר לו להתייחס לפחדיו בצורה תומכת, יעזור לו גם להתמודד בצורה יעילה יותר.

עלינו לזכור כי טרור משפיע לא רק על ילדים אלא גם עלינו, ההורים. לכן יש חשיבות עליונה ליכולתם של ההורים דווקא להגיע לוויסות עצמי בטרם ייגשו לעזור לילדיהם להתמודד.

גם בטיסות מקבלים הורים הוראה לעטות מסכות חמצן לפני הילדים, כי רק כך יוכלו לדאוג להם. כך עלינו לנהוג תמיד, בעיקר בתקופות רוויות חרדה: ראשית דאגו לעצמכם ולאחר מכן - דאגו לילדיכם. עזרו להם לזהות את רגשותיהם ולתת להם ביטוי מילולי או יצירתי. עזרו להם להבין את התחושות הגופניות הנלוות למצב של מצוקה ופחד וביחד תרגלו הרפייה כדי להגיע לוויסות גופני.

אני ממליצה לכם להשתמש בבילי וביתר הדמויות המופיעות בספר "להיות גיבור-על" כדי להגיע לילדיכם ולעזור להם בהתמודדות. דרך הדמויות והעלילה בספרי תוכלו לעזור לילדיכם בצורה בלתי אמצעית, דרך סיפור מרגש ונוגע, להבין שיש להם את הכוח להתגבר על פחדים, ושאתם עומדים לצדם בכל עת כדי לעזור להם במסע.

מאחלת לכולנו שקט ושלום,

ד"ר מירי בר-הלפרן

למידע נוסף עלי ועל הספר, לחצו כאן


כיצד תשתשמשו בספר כדי לעזור לילדים?  להלן מספר הצעות:

זיהוי. זהו יחד עם הילדים את הבעיה המתוארת בספר, הגדירו אותה ושוחחו עליה. השיחה צריכה להיות משמעותית, מעניינת ותואמת גיל

סיעור מוחות. עודדו את הילדים לחשוב על פתרונות אפשריים. הקשיבו להם וכבדו את כל הרעיונות שהם מעלים. שמרו תיעוד של כל הפתרונות שהם הציעו למקרה שהם ירצו לנסות ליישם יותר מפתרון אחד בעתיד.

בחירה. עזרו לילדים לבחון את היתרונות והחסרונות של הפתרונות השונים, ואז בחרו פתרון אחד מועדף מביניהם.

חקר ויישום. תנו לילדים לאסוף את המשאבים שהם זקוקים להם, ואז, אם הדבר אפשרי, יישמו איתם יחד את הפתרון שהם הציעו.

הערכה. יחד עם הילדים בחנו את התוצאה של היישום, ודונו ברמת ההצלחה המושגת. אם הדבר אפשרי ומתאים, דונו באפשרויות השונות לערוך שינויים ו/או התאמות בפתרון המיושם כדי לשפר תוצאות בפעמים הבאות, או עודדו אותם לנסות פתרונות נוספים.

לרכישת הספר לחצו על התמונה

להיות גיבור-על, מאת ד"ר מירי בר הלפרן
ספר ילדים טיפולי על טרור, מלחמה ודרכי התמודדות

הספר שאתם רואים כאן הוא כלי בשבילכם, הורים ומטפלים, ובשביל ילדים שחוו וחווים מצבי לחץ ומצוקה בכלל, ומצבי טרור ומלחמה בפרט.

בעזרת סיפור ילדים ייחודי ונוגע ללב על חברות והעצמה, משלבת ד"ר מירי בר-הלפרן טכניקות טיפוליות והתערבויות שהספרות המקצועית מצאה כמועילות ביותר לילדים שחוו טראומה ופיתחו סימפטומים פוסט-טראומתיים.

הספר נכתב כחלק מעבודת דוקטורט ומובסס על מחקרים בתחום הטראומה והביבליותרפיה. הספר משלב טכניקות כגון הקשבות, טיפול התנהגותי-קוגנטיבי ושיטות שונות להרפייה.

זהו ספר חובה בכל בית שבו גדלים ילדים תחת איומי טרור ומלחמה; ובכל ארגז כלים טיפולי המיועד לילדים שחוו טראומה מכל סוג.

ד"ר מירי בר-הלפרן היא פסיכולוגית קלינית מומחחית לטיפול בטראומה וחרדות של ילדים ונוער. היא סיימה בהצטיינות את הלימודים באוניברסיטת הרטפורד והתמחתה בבתי החולים של הרווארד. המאיירת, מאגלי לייטם MA, היא סטודנטית לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת הרטפורד. בזמנה הפנוי היא נהנית לאייר. בעידודה של מירי בר-הלפרן, קיבלה על עצמה לראשונה את האתגר לאייר ספר ילדים וכעת היא עובדת על ספר ילדים נוסף.


מחיר מיוחד: 60.00 ₪ (במקום 74.00 ₪)

צפו בד"ר מירי בר-הלפרן, מציגה את הספר ודרכי עבודה עמו בתוכנית הבוקר של ערוץ 10

לרכישת הספר באתר לחצו כאן
להזמנה טלפונית התקשרו - 052-8087052

נוצר באמצעות מערכת רב דף מבית רב מסר

.